Algemene Voorwaarden

1. Algemeen


ARTIKEL 1 - Definities
Opdrachtgever: de klant of diens wettelijke vertegenwoordiger.
Klant: de natuurlijke persoon die zorg afneemt bij InBalanzZ.
Vertegenwoordiger: de wettelijke vertegenwoordiger van de klant of, indien er geen wettelijke vertegenwoordiger is, de natuurlijke
persoon die door de klant persoonlijk is gemachtigd in zijn/haar plaats op te treden.
Opdrachtnemer/Zorgaanbieder: InBalanzZ, de organisatie die zorg verleent.
Zorgovereenkomst: Een overeenkomst tot zorgverlening tussen de zorgaanbieder en de opdrachtgever.
Zorgverlening: Het verlenen van zorg. De individuele begeleiding of coaching aan klant door middel van (tijdelijke)begeleiding zowel in de thuissituatie als buitenshuis.
PGB: Persoons Gebonden Budget


ARTIKEL 2 - Bekendmaking algemene voorwaarden
1. De zorgaanbieder overhandigt de algemene voorwaarden aan de klant voorafgaand aan of bij de totstandkoming van de
zorgovereenkomst.
2. Op verzoek van de klant licht de zorgaanbieder de algemene voorwaarden mondeling toe.


2. De zorgovereenkomst


ARTIKEL 3 - De intake
Voorafgaand aan het tot stand komen van de zorgovereenkomst zal er een intake gesprek plaatsvinden tussen de zorgaanbieder en
de klant eventueel met zijn/haar wettelijk vertegenwoordiger, waarin de hulpvraag en doelen van de opdrachtgever
worden besproken voor aanvang van de zorgverlening.


ARTIKEL 4 - Totstandkoming zorgovereenkomst
1. De zorgovereenkomst komt tot stand wanneer de klant het aanbod van de zorgaanbieder aanvaardt. Ter bevestiging hiervan
ondertekenen de zorgaanbieder en de klant de zorgovereenkomst.
2. De klant draagt zorg voor het juist en tijdig verstrekken van informatie, welke voor zorgaanbieder noodzakelijk is voor het naar
behoren uitvoeren van het overeengekomen in de zorgovereenkomst.
3. De klant legitimeert zich voorafgaand aan het sluiten van de zorgovereenkomst op verzoek van de zorgaanbieder met een
wettelijk erkend- en geldig legitimatiebewijs


ARTIKEL 5 – Wijziging van de zorgovereenkomst
Wanneer er zich na aanvang van de zorgovereenkomst omstandigheden voordoen in het kader van de opdracht die niet waren
voorzien, dan geldt dat in overleg zal worden gezocht naar een passende oplossing. Er kan een aanpassing van de
zorgovereenkomst plaatsvinden na onderling overleg met de klant. Wanneer wijziging of aanvulling van de zorgovereenkomst
financiële en/of kwalitatieve gevolgen heeft, zal de zorgaanbieder de klant hierover tijdig inlichten.


ARTIKEL 6 – Beëindiging van de zorgovereenkomst
1. De zorgovereenkomst eindigt indien de opdrachtgever afziet van zorg geleverd door de zorgaanbieder, van rechtswege in het
geval van overlijden klant, wanneer het recht op PGB eindigt en niet wordt verlengd of wanneer PGB onder andere
voorwaarden niet wordt verlengd.
2. Tevens is de zorgaanbieder bevoegd om de zorgovereenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van
dien aard zijn dat nakoming van de zorgovereenkomst onmogelijk is of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer
kan worden verwacht, zoals bij verbale- en/of fysieke agressie.
3. Beëindiging van de zorgovereenkomst dient schriftelijk te worden aangevraagd.


ARTIKEL 7 - Uitvoering van de zorgovereenkomst
1. De zorgaanbieder zal de zorgovereenkomst naar het beste inzicht en vermogen uitvoeren in samenwerking met de klant.
2. De zorgaanbieder conformeert zich aan de intentie kwalitatief correcte zorg te bieden.
Wanneer volgens de zorgaanbieder de noodzaak bestaat om de zorg door derden te laten uitvoeren, zal dit altijd in overleg met de
klant gebeuren.

3. Privacy


ARTIKEL 8 – Persoonlijke gegevens
1. Voor de in dit hoofdstuk bedoelde gegevens geldt onverkort hetgeen is bepaald in de Wet Bescherming Persoonsgegevens
(WPB).
2. De klant heeft altijd de mogelijkheid te weten welke informatie over hem/haar is opgenomen in het dossier (inzagerecht). Inzage
zal worden verstrekt na schriftelijk verzoek van de klant.
3. Directe familie en/of naastbetrokkenen van de klant hebben recht op overleg met de zorgaanbieder over de zorg aan de klant,
tenzij de klant hiervoor desgevraagd geen toestemming geeft.
4. De opdrachtnemer hanteert in principe de geldende regeling met betrekking tot familie en naastbetrokkenen.
5. Indien de zorginstelling de in het vorige lid bedoelde regeling niet hanteert, wordt bij de afspraken met de klant in ieder geval
ingegaan op de wijze waarop aan de betrokkenheid, informatievoorziening aan en ondersteuning van familie en/of
naastbetrokkenen invulling wordt gegeven.
6. De zorgaanbieder beschikt over een op de wet gebaseerde en voldoende bekend gemaakte privacy verklaring, welke te allen
tijden zal worden nageleefd en welke gepubliceerd is op de website.


4. Betaling


ARTIKEL 9 – Tarieven
1. De zorgaanbieder is flexibel in het aantal uren, maar hanteert een minimale begeleidingstijd van 1 uur. 
2. De opdrachtgever gaat akkoord met de in de zorgovereenkomst beschreven geldende tarieven vermeerderd met eventuele
reiskosten en een reistijd-vergoeding.


ARTIKEL 10 - Betaling
1. De klant is de zorgaanbieder het in de zorgovereenkomst beschreven honorarium verschuldigd.
2. De opdrachtgever met PGB dient er zorg voor te dragen dat de factuur tijdig ingediend wordt bij SVB (sociale verzekeringsbank).
3. Voor de vooraf overeengekomen kosten van zorg en diensten stuurt de zorgaanbieder een duidelijke en gespecificeerde factuur
aan de klant.
4. Bij een niet tijdige betaling en/of niet volledige betaling is de opdrachtnemer bevoegd de uitvoering van de zorgovereenkomst op
te schorten of zelfs te beëindigen.
5. Indien de opdrachtgever tekortschiet in het nakomen van zijn verplichtingen, komen alle redelijke kosten ter verkrijging van
voldoening voor zijn rekening.
6. De opdrachtgever is aansprakelijk voor het nakomen van de verplichtingen, ongeacht de tenaamstelling van de declaratie.
7. Indien het PGB tekortschiet, is de opdrachtgever privé aansprakelijk voor het voldoen van de kosten. Opdrachtgever zal dit tijdig, minimaal een maand van tevoren, melden aan zorgaanbieder. 
8. Alle ten behoeve van de invordering te maken gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten komen voor rekening van de
opdrachtgever. 


ARTIKEL 11 – Annulering
1. De opdrachtgever is verplicht tot afname van de overeengekomen werkzaamheden. In het geval er door omstandigheden geen
geplande werkzaamheden kunnen worden verricht, worden de begeleiding of coaching uren alleen in rekening gebracht indien de annulering plaatsvindt door de opdrachtgever binnen vierentwintig uur voor aanvang van de begeleiding.
2. Indien de zorgaanbieder zich binnen vierentwintig uur voor aanvang van de begeleiding of coaching afmeldt, zal de zorgaanbieder zich inspannen om binnen redelijke termijn de afspraak opnieuw in te plannen. Indien de zorgaanbieder een afspraak annuleert worden er geen kosten in rekening gebracht.


ARTIKEL 12 – Overmacht
Onder overmacht wordt verstaan: elke van de wil van partijen onafhankelijk c.q. onvoorzienbare omstandigheid,
waardoor nakoming van de zorgovereenkomst redelijkerwijs van zorgaanbieder niet meer kan worden verlangd. Hieronder wordt in
ieder geval begrepen: werkstaking, transportmoeilijkheden, brand, overheidsmaatregelen en bedrijfsstoringen.

 


5. aansprakelijkheid


ARTIKEL 13 – Algemeen
1. Deelname aan een activiteit onder individuele begeleiding geschiedt op eigen risico. De opdrachtnemer is
nimmer aansprakelijk voor schade als gevolg van waardevermindering van goederen of welke andere schade dan ook, welke direct
of indirect gevolg zijn van de door de opdrachtnemer geleverde diensten. Bij verstrekking van de opdracht verklaart de
opdrachtgever dat hem of haar niets bekend is aangaande de gezondheidstoestand van de deelnemer(s), op grond waarvan
deelname niet verantwoord zou zijn.


6. Klachten


ARTIKEL 14 - Klachtenprocedure
De zorgaanbieder beschikt over een op de wet gebaseerde en voldoende bekend gemaakte regeling voor de afhandeling van klachten en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure. Deze klachtenprocedure is gepubliceerd op de website.


7. Toepasselijkheid


ARTIKEL 15 – Toepasselijkheid
1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de tussen de opdrachtgever en de zorgaanbieder gesloten
zorgovereenkomst, die daarnaast wordt ingevuld met individuele afspraken.
2. Partijen kunnen niet afwijken van deze Algemene Voorwaarden tenzij dat in een individueel geval expliciet is overeengekomen en
de afwijking niet in het nadeel is van de klant. Dergelijke afwijkingen dienen schriftelijk te zijn vastgelegd.
3. Eventueel afwijkende voorwaarden die door de opdrachtgever worden gehanteerd, zijn voor opdrachtnemer slechts verbindend
indien en voor zover opdrachtnemer zich daarmee schriftelijk akkoord heeft verklaard. Aan dergelijke afwijkingen kunnen geen
rechten worden ontleend met betrekking tot later tussen partijen ontstane rechtsverhoudingen.
4. Indien opdrachtnemer schriftelijk akkoord is gegaan met toepasselijkheid van afwijkende voorwaarden, blijven, ook al wordt dit
niet uitdrukkelijk gesteld, deze Algemene Voorwaarden voor het overige onverkort van kracht.


8. slotbepalingen


ARTIKEL 16 – Slotbepaling
1. Deze algemene voorwaarden zijn vastgesteld door InBalanzZ. InBalanzZ houdt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen.
2. Deze algemene voorwaarden treden niet in de plaats van wettelijke regelingen.

 

 

InBalanzZ, januari 2023.